Inspirace pro model R - S 54

vše co se týká modelařiny na téma opevnění. Nabídky nových modelů, postřehy ze stavby, diorámata aj.

Moderátor: Tulda

Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Re: Inspirace pro model R - S 54

Příspěvekod Tulda » 20.kvě 2009 05:38

Latest post of the previous page:

Se mi tam prostě nevejde. Je asi 3 m od bunkru. Pohraju si s malováním a pošlu obrázek jak to zamýšlím. Krajinu udělám od oka, ale na to bude čas na podzim.
Hajne
Příspěvky: 275
Registrován: 24.lis 2008 23:03
Jméno a příjmení: Jan Vaníček
Bydliště: Bystřec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hajne » 21.kvě 2009 09:28

Tulda píše:Nebudete mi to možná věřit, ale v místech která jsou klíčová je to trochu víc než jen rýpnutí do země. Nemluvě o tom, že jak na potvoru jsou tam zrovna stromy nebo jejich větší kořeny. Vezmu-li navíc v úvahu rušnost cesty kolem, tak mi přijde trochu hulvátský kopat tam.



Včera jsem projížděl okolo, a musím přiznat, že kopat tam opravdu nelze.
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 22.říj 2009 17:46

Poraďte mi prosím někdo, kdy mohlo dojít k vytržení zvonů na R-S54. Předpokládám, že to mohlo být na jaře či v létě 1939. Akci zřejmě provedla najatá "soukromá" firma. Je možné, že by trhaviny dodala armáda, nebo s nimi nakládala sama firma? To samé by se týkalo i dodávek paliva do kompresorů. Třeba by pomohly zkušenosti z jiných úseků... Budu rád, když se někdo chytíte.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 1176
Registrován: 24.zář 2003 13:33
Jméno a příjmení: Pavel Minář
Objekt: K-S 37
Bydliště: Žamberk
Poděkoval: 1 krát
Bylo poděkováno: 1 krát

Příspěvekod Pavel » 23.říj 2009 08:35

Tulda píše:Poraďte mi prosím někdo, kdy mohlo dojít k vytržení zvonů na R-S54. Předpokládám, že to mohlo být na jaře či v létě 1939. Akci zřejmě provedla najatá "soukromá" firma. Je možné, že by trhaviny dodala armáda, nebo s nimi nakládala sama firma? To samé by se týkalo i dodávek paliva do kompresorů. Třeba by pomohly zkušenosti z jiných úseků... Budu rád, když se někdo chytíte.


Pomohou, nepomohou uvidíme. Nebudu se vrtat zatím do strojního zařízení a palivo pro motory kompresorů, mohl to být třeba petrolej.
Jednu věc ale nakousnu trochu více. Jedná se o přípravu a vlastní odstřel. Ti, co sbírají dobovky mohou doplnit. Je zřejmé, že ti co prováděli
trhací práce mají většinou civilní oděv, což napovídá, že to byli jistě osoby znalé a pracující v odvětví. Z nálezů na K 37 vyjmu dva, a to ulomenou vrtnou korunku a nález naprosto ojedinělý, což je nevybuchlá část trhací slože, která přežila celou dobu na svém původním místě.
Byla jím úplně spodní část vrtu v ochraném křídle u zvonu N. Při odstřelu došlo zcela evidentně následkem výbuchu k přetržení trhaviny a ta
zůstala nepovšimnuta na svém místě. Při čistění levého křídla jsme ji nalezli a po vyjmutí jsme měli v ruce váleček něčeho, co připomínalo
tabák nebo ztruchnivělé piliny. Podstatné však bylo, že obal patrony zachoval takový stav, že jsme obtížně přečetli původní nápis
GELATINE DONARIT. Tedy trhavina používající se běžně v lomech a podobně. Dnes se vyrábí v plastické verzi.
Takže vrtaři navrtali neprve kruhové otvory v místech, kam se prvek měl vyklopit(křídlo kde je beton relativně nejslabší). V místech, kde si potřebovali pomoci dali ještě vrty do týlu prvku(na 37 je to vidět pěkně u ZP). Ježto jsem tam nebyl, tak se pouze dohaduji, že mohli použít
milisekundové zpoždění odpalu těch "týlových" vrtů.
Použité korunky jsou opět známé křížové břitové, jaké se používají i dnes. Středem vrtáku je otvor, kterým se vhání chladící medium,
takže třeba voda, která zároveň pod tlakem vyplachuje vrt.
Po navrtání se našťouchalo válcové náloživo do vrtu, střelmistr přiložil rozbušky a pak už jen "pálil".
Doufám, že Ti to Oto aspoň trochu k něčemu bude a ostatním také.
PDT_Armataz_01_01
carton_dynfred..gif
obal v Německu vyráběné trhaviny,
vzhled i složení se lišilo dle výroce
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 23.říj 2009 14:32

Pěkně a podrobně posané, každopádně díky. Tohle téma by jiště bylo i k větší debatě kdyby...

Já sice neuvažuju, až tak podrobně, přesto mě to naťuklo, kde všude by se měly udělat díry na modelu. Ono se řekne: německá armáda vytrhla či nechala vytrhnout, ale na dobovkách jsem uniformu neviděl a zdá se, že od vrtu k odvozu si na to voják nesáhnul. Zajímá mě, zda a jak je reálná scéna: bunkr během vrtání a vojenské auto s nákladem trhavin či paliva? Pochopitelně s vojenskou osádkou.

Bylo by možné, abyste mi vyznačil na fotce kde udělat vrty?

Díky. Ota
Naposledy upravil(a) Tulda dne 23.říj 2009 16:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 1176
Registrován: 24.zář 2003 13:33
Jméno a příjmení: Pavel Minář
Objekt: K-S 37
Bydliště: Žamberk
Poděkoval: 1 krát
Bylo poděkováno: 1 krát

Příspěvekod Pavel » 23.říj 2009 15:07

Předem avizuji, že tři přední vrty (červené) by mohly být i čtyři. Pokud jsem se díval na obrázky kopule na 54 naloženo zezadu (zelené) bylo, ale pouze na místě by se dalo lépe poznat jestli jeden nebo dva vrty. Na 37 je vrtáno na rozhraní stěna šachty - zálivka, proto jsou vrty naprosto "čitelné". Jinak přední vrty šly až na úroveň uložení prvku, někdy i trochu hlouběji, zadní méně než do poloviny.

R 0083.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 23.říj 2009 16:30

Safryš, to je ale mnohem méně, než bych čekal.

Počítal jsem min. s 8 vrty v čele (zadní jsem původně nepředpokládal PDT_Armataz_01_03 ) asi jako http://www.bunkry.cz/fotoarchiv.asp?a=detail&id=1221

Pravda, za kopulí je odstřelený beton, takže nešlo poznat, zda tam byl zvednutý "límec" nebo byla zálivka vodorovná. Udělal jsem ji rovně.
Přílohy
vrty.JPG
Uživatelský avatar
Pavel
Příspěvky: 1176
Registrován: 24.zář 2003 13:33
Jméno a příjmení: Pavel Minář
Objekt: K-S 37
Bydliště: Žamberk
Poděkoval: 1 krát
Bylo poděkováno: 1 krát

Příspěvekod Pavel » 24.říj 2009 07:02

Klidně možný, ten předek se fakt těžko odhaduje a ta dobovka je dostatečně vypovídající! PDT_Armataz_01_01
Uživatelský avatar
mawerick
Příspěvky: 68
Registrován: 01.zář 2009 23:05
Jméno a příjmení: Tomáš Svoboda
Bydliště: Slušovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mawerick » 24.říj 2009 09:58

hoši žádná kritika ale všimli ste si ve které sekci fora se nacházíte? v modelech tak proč tu řešíte nějaké odtřely to si dejte do sekce záhad...radši bych se koukal na modely... PDT_Armataz_01_29
V.Pokorný
Příspěvky: 390
Registrován: 20.lis 2004 21:02
Jméno a příjmení: Václav Pokorný
Objekt: N-S 86 Havlíček
Bydliště: Náchod
Bylo poděkováno: 2 krát
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod V.Pokorný » 24.říj 2009 10:19

mawerick píše:hoši žádná kritika ale všimli ste si ve které sekci fora se nacházíte? v modelech tak proč tu řešíte nějaké odtřely to si dejte do sekce záhad...radši bych se koukal na modely... PDT_Armataz_01_29



Pokud dobře chápu, tak Tulda chce udělat objekt před trháním zvonů a chce kolem kopule udělat ve správném rozmístění vrty pro nalože, tak že by proto se tu řešil odstřel zvonů???
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 24.říj 2009 10:33

V.Pokorný píše:Pokud dobře chápu, tak Tulda chce udělat objekt před trháním zvonů a chce kolem kopule udělat ve správném rozmístění vrty pro nalože, tak že by proto se tu řešil odstřel zvonů???


Neřekl bych to lépe. :?:
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 06.lis 2009 18:20

Stavba modelu Opelu Blitz s nějakým bunkrem či co mě vede k nutnosti vyrobit napodobeninu kompresoru užívaného vrtání otvorů pro nálože k odstřelu zvonů.

Omrknul jsem dostupné publikace a nejlepší fotky nabízí dílo pana Nováka - tedy fotka srubu R-S69. Ale všimnul jsem si, že kromě jednonápravové verze existuje i dvounápravová - viz. foto R-S70 http://www.bunkry.cz/fotoarchiv.asp?a=detail&id=1495 Prosím, kdybyste někdo měl nějaké doplňující informace, ozvěte se. Děkuji. Ota
Jiří Novák
Příspěvky: 2124
Registrován: 26.dub 2012 09:31
Jméno a příjmení: *
Poděkoval: 2 krát
Bylo poděkováno: 19 krát

Příspěvekod Jiří Novák » 06.lis 2009 21:05

Shodou okolností detaily orig. foto R-54, které jsem sem před časem vkládal, pocházely z objektivu německých ženistů. Šlo o kompletní album, kde se právě tyto dvouosé kompresory za účasti WH nacházely a dokonce několik záběrů bylo přímo z likvidačních akcí různých železobetonových monster, kde tato sorta zapracovala. Nešlo ale o naše pevnosti, tak jsem se toho pochopitelně zbavil. Člověk přeci jen nemůže rvát peníze do všeho...
V příloze detail kompresoru z výše vložené přílohy – tedy jednoho z řady snímků, který jsem před dvaceti lety pustil volně mezi lidi...
Přílohy
kom.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 06.lis 2009 21:47

To je ta dvouosá potvora se vzdušníkem. Dneska jsme to s Gaskinem rozebírali a těm kompresorům u R-S69 je nejvíce podobná mašina Drucklufterzeuger 34 (viz. příloha). Na dvouosý, resp. 4 kolový jsem nikde nenarazil - tedy nic detailnějšího krom snímku z prací na T-S5 ve fotoarchivu a právě tento. Je moc pěkný, ale budu ho muset vyrobit od základu nově.
Že jsem tak drze smělý, mohl byste prosím připojit i výřez na ty dva kousky u R-S69? Moc děkuji.
Přílohy
Kompresor.bmp
Jiří Novák
Příspěvky: 2124
Registrován: 26.dub 2012 09:31
Jméno a příjmení: *
Poděkoval: 2 krát
Bylo poděkováno: 19 krát

Příspěvekod Jiří Novák » 08.lis 2009 16:44

Tulda píše:To je ta dvouosá potvora se vzdušníkem. Dneska jsme to s Gaskinem rozebírali a těm kompresorům u R-S69 je nejvíce podobná mašina Drucklufterzeuger 34 (viz. příloha). Na dvouosý, resp. 4 kolový jsem nikde nenarazil - tedy nic detailnějšího krom snímku z prací na T-S5 ve fotoarchivu a právě tento. Je moc pěkný, ale budu ho muset vyrobit od základu nově.
Že jsem tak drze smělý, mohl byste prosím připojit i výřez na ty dva kousky u R-S69? Moc děkuji.

V příloze tedy detail fota R-69 s mašinami s ozn. Ross ...
Přílohy
dvojkolky.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1404
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 25.led 2010 13:20

Opět na Vás obracím s dotazem, jehož zodpovězení přiblíží nekonečný příběh stavby modelu R-S54 k cíli. Nevíte prosím někdo průměr vrtu určeného pro nálož k odstřelu betonu? Nemusí to být na milimetry. Vrták budu dělat z injekční jehly, tak abych měl představu o průměru. Předem moc děkuji.

Zpět na „Modely opevnění (novinky, rady, otázky aj.)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů