Model N-S 86 s vytrženými zvony 1:35

vše co se týká modelařiny na téma opevnění. Nabídky nových modelů, postřehy ze stavby, diorámata aj.

Moderátor: Tulda

Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Re: Model N-S86 s vytrženými zvony 1:35

Příspěvekod Tulda » 24.lis 2016 13:49

Latest post of the previous page:

Pro náchodské sruby je typický schod omítky na hraně stropu, kdy navíc oblá část má hladkou omítku oproti hrubé omítce zbytku. Pro modeláře je to ale další komplikace.
P2070233.JPG

Schod jsem vyřešil nalepením plastové destičky o síle 1,5 mm na hranu týlových stěn a teprve na této destičce jsem vytvořil oblý přechod z balzových 1/4 koleček potažených tmelem. Při tvorbě přechodu je už nutné mít i stop, čímž celý objekt značně nakynul. Do té doby jsem pracoval pouze s týlovou částí a proto jsem musel rozšířit podkladovou desku a vyrobit čelní stěnu.
P2060277.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 14.pro 2016 18:40

Na první pohled i tak jednoduchá část srubu jakou je zastávka na stropě, může mít svá úskalí. Pro sruby římské odolnosti byl používán při zaoblení horní hrany stropu rádius 75 cm. Jak psal jinde Honza Zetek, u srubů arabské odolnosti se zprvu používal rádius 50 cm a později 75 cm. Na srubu N-S86 II. třídy odolnosti tedy byl použit rádius 75 cm. Srub byl ale stavebně realizován již v roce 1937, kdy se využíval větší typ zastávky. Zastávka pak zasahovala o 12 cm více do hloubky střechy, čímž se na vrcholu vytvořila rovná plocha. Na výkresech některých srubů je starší typ zastávky zakreslen,
02.jpg

N-S86 má sice na výkresech novější typ,
01.jpg
ale v reálu byl použit starší typ, což je dobře patrné na srubu samotném.
PC030157.JPG

Na modelu jsem nejprve vytmelil oblouk odpovídající novému (menšímu) typu zastávky a následně k němu dolepil plastový hranol. Vše jsem znovu vytmelil a vybrousil. Ještě doladím vnitřní hranu a oblouk bude připraven pro lepení hladké omítky.
PC090326.JPG
PC090329.JPG
PC110326.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 19.pro 2016 09:12

V úvodu jsem předeslal, že model bude zobrazovat scénu po vytržení obou zvonů. Z Náchodska se k této historické etapě dochovalo velké množství snímků, díky kterým lze přesně rekonstruovat postup odstranění zvonů. U většiny objektů můžeme pozorovat 3 fáze, kdy první představuje demolice zdiva šachty zakončená odpálením poslední nálože v betonové zálivce za zvonem. Tím se zvon vyvrátil z šachty a dopadl na zem před objekt. Podle polohy vytržených zvonů musel být poslední odpal poměrně silný. Na objektech se po této první etapě dochovaly stopy v podobě poškozeného zdiva zbytku šachty za zvonem a rozbitého betonového nálitku zvonu. Druhá fáze představovala navalení zvonu pomocí dělostřeleckého tahače na hranici z trámů. Třetí fází bylo překulení zvonu z hranice na podvalník a jeho odvoz na vlakové nádraží. U některých objektů druhá fáze nebyla a zvon se natahoval na podvalník přímo ze země. U srubu N-S 86 proběhly všechny tři fáze, což lze doložit fotografiemi. Po první fázi skončil zvon vlevo, určený pro těžký kulomet, v ležaté poloze v šachtě, neboť neměl kam vypadnout a zvon pro lehký kulomet se skulil několik metrů po svahu směrem k Bělovsi.
02.jpg

V druhé fázi byl zvon pro těžký kulomet doslova vytažen z šachty a poté nakulen do svahu v týlu. Podle fotografie se trámová hranice se zvonem nacházela zhruba na úrovni pravé střelecké místnosti, kde je dodnes ve svahu malá rovná plošina.
01.jpg

Předpokládám, že tahač s podvalníkem přijel ze směru od N-S 87 a po otočení nacouval úzkou cestou mezi srubem a svahem do prostoru vedle diamantového příkopu. Druhý tahač mezitím přejel do svahu před střílny hlavních zbraní, odkud přetáhl zvon pro těžký kulomet na podvalník. Zvon pro lehký kulomet nebylo možné kvůli svahu vytáhnout nahoru, tak byl stažen dolů a uložen na hranici z trámů asi 200 m pod objektem. Srub N-S 86 měl tu výsadu, že každý jeho zvon byl odvezen jinam. Horní zvon pro těžký kulomet Němci odvezli na nádraží do Hronova a spodní zvon pro lehký kulomet do Náchoda.

Při odvážení zvonů bylo potřeba množství techniky. Nevybavuji si, že bych viděl fotografie z Ostravska nebo Opavska. Několik málo fotografií lze pozorovat z Králicka a Rokytnicka, ale nejvíce fotek je právě z Náchodska. Na Králicku lze např. v knize Betonová hranice 2 vidět fotografie z odvozů zvonů. Na fotce jsou např. dva spojené 18tunové tahače Sd. Kfz. 9 vezoucí na 24kolovém podvalníku zvon s podstavcem v Bredůvce při odbočení na silnici č. 11 ze Žamberka do Jablonného nad Orlicí. Lze předpokládat, že šlo o některý zvon ze srubů K-S 35 nebo K-S 36. Kvůli velké hmotnosti soupravy nevedla cesta přes Mladkov a Těchonín, kde by musela vystoupat do velkého kopce na Jablonné, ale jela cestou přes Vlčkovice, Studené, Bořitov a Bredůvku. Podle fotky v knize Betonová hranice 2 se u K-S 36 objevil také 12tunový tahač Sd. Kfz. 8. Fotka tohoto tahače je také ve třetím dílu Betonové hranice, kde ve spojení se silnějším Sd. Kfz. 9 odtahuje vytržený zřejmě pravý zvon srubu K-S 36. V knize Hraničáři od Adamovy hory je zachycen tahač Sd. Kfz. 8 s 12kolovým podvalníkem vezoucí pravděpodobně zvon odolnosti 2 v Mladkově. V knize Opevnění v prostoru Českých Petrovic je pravděpodobně zachycen tahač. Sd. Kfz. 9 pomocně tažený pásovým traktorem Hanomag K50 při odvážení levého zvonu s podstavcem ze srubu K-S 47. Na webu bunkry.cz je z Rokytnicka fotografie pořízená s největší pravděpodobností ze střechy srubu R-S 66, kde je vidět opět pásový traktor Hanomag K50 a tahač Sd. Kfz. 8. Známa je také dvojice snímků zachycující nakládání zvonu pro lehký kulomet odolnosti V srubu R-S 91. Natažení zvonu na podvalník zde zajišťuje dvojice tahačů Sd. Kfz. 9. Z Náchodska je u více objektů vidět tahač Sd. Kfz. 9. Velmi pěkná fotografie byla pořízena u srubu N-S 84.
04.jpg

Na snímku lze pozorovat pěkný detail tahače Sd. Kfz. 9 s 12kolovým podvalníkem a doprovodný nákladní automobil Henschel 33.

Samostatnou otázkou je, kdy se trhání zvonů na Náchodsku uskutečnilo. Na fotografiích lze pozorovat, že trhání probíhalo v létě a na podzim. V případě srubu N-S 82 dokonce vytržené zvony "zimovaly" v druhé fázi na dřevěných hranicích u objektu. Odvezeny tedy byly asi až na jaře. Uvažoval jsem, že trhání zvonů mohlo začít v létě 1939 a s odvozy se mohlo protáhnout až do jara 1940. Velmi pěkný snímek z nakládání zvonu srubu T-S 7, ale ukazuje, že to mohlo být časově ještě trochu jinak. Na snímku je tahač Sd. Kfz. 9, nákladní automobil Henschel 33 pro mě dlouho neznámý 4kolový dělostřecký tahač.
03.jpg
Teprve nedávno jsem zjistil, že jde o belgický dělostřelecký tahač Brossel TAL, který byl vyroben v počtu 74 kusů pro belgickou armádu. Po kapitulaci Belgie 28.5.1940 zbylé tahače převzal Wehrmacht. Skutečnost, že se toto vozidlo podílelo na odvozu zvonů ukazuje, že zvony mohly být odváženy možná až v druhé polovině roku 1940.

Když se konečně vrátím k modelu srubu N-S 86 - bude představovat stav na začátku druhé fáze, tj. zvon pro těžký kulomet bude ležet v šachtě a tahač Sd. Kfz. 9 se bude připravovat na jeho vytažení z šachty. Tahač je naštěstí dostupný v podobě stavebnice fy Tamiya v měřítku 1/35. Tahače použité na opevnění představovaly asi druhou variantu stroje (F2). Později za války došlo k několika úpravám, které se odrazily na vnější vzhledu. Pokud jste měli možnost vidět např. rekonstruovaný tahač pana Lehára ze Zvole, tak jde o příklad pozdější třetí varianty stroje (F3). Firma Tamiya má svůj kit v rané variantě, takže přesně časově zapadne do scény. Kvůli velkosti se už do diorámy nevejde případný druhý tahač Brossel TAL (stavebnice ani neexistuje), ani zvon pro lehký kulomet, který bude mimo prostor modelu.
06.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 30.pro 2016 19:15

Stavba tahače Sd. Kfz. 9 zdárně postupuje. Dílů je tam jako na orloji, a to ještě zdaleka nejsem u konce. Pomalu budu muset začít barvit, abych to už mohl dát dohromady. Je to ale skvělá stavebnice, protože u většiny dílů stačilo pouze očistit stopu po připevnění rámečku. Na korbě bylo pár stop po vyhazovačích, které jsem dílem zatmelil a dílem vybrousil.
PC300011.JPG
PC300027.JPG
PC300021.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 16.úno 2017 18:08

Dnes jsem zalistoval v časopisu Modelář a všiml jsem si připravované novinky společnosti Plusmodel. V měřítku 1:35 společnost připravila model generátorového vozu BE vlaku. Zatím jsem jediný model BE vlaku viděl jako "samodomo" papírák od S. Havelky u modelu srubu R-S68 (v expozici muzea Pevnost Hanička).

Odkaz na fotky novinky plusmodelu: https://www.facebook.com/30303621982149 ... =3&theater
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 24.dub 2017 18:06

Věc nespí a pomalu, velice pomalu směřuji kupředu.
Přílohy
P4230006.JPG
Uživatelský avatar
(ossack
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 4172
Registrován: 12.zář 2003 15:44
Jméno a příjmení: Honza Nízký
Objekt: R-S 72
Bydliště: Praha
Poděkoval: 63 krát
Bylo poděkováno: 48 krát
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod (ossack » 25.dub 2017 06:41

Tulda píše:Věc nespí a pomalu, velice pomalu směřuji kupředu.

Pěkné :-) a ta selka tam bude dělat co?
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 25.dub 2017 06:53

To je jedna z prvních bunkraček - bude pozorovat dění. Figur bude poměrně hodně a z toho 8 civilistů.
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 30.dub 2017 21:02

Během týdne přibylo pár figur, nářadí k tahači a doplňky k figurám došly finální úpravy. Podvozek tahače je komplet a brzo dostane karosérii.
P4300038a.jpg
P4300019a.jpg
P4300022a.jpg
P4300026a.jpg
P4300027a.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 06.črc 2017 15:28

Využil jsem příležitosti, že rodinka odcestovala a dokončil jsem tahač Sd.Kfz. 9. Ještě mu chybí volant, který přilepím až s řidičem. Původně jsem ho chtěl nechat v téměř novém stavu jen s drobným zabahněním. Pak jsem si řekl, že zkusím fading a udělal jsem z něho trochu vypelichánka.
Přílohy
P7060017.JPG
P7060026.JPG
P7060031.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 06.črc 2017 19:52

Otloukl jsem zvon, až je mi líto, jak chudák vypadá.
Přílohy
P7060072.JPG
P7060076.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 08.črc 2017 19:38

Přidal jsem náklad a tím považuji tahač za dokončený. Sekerku od Plusmodelu je radost zaseknout.
Přílohy
P7080018.JPG
P7080013.JPG
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 30.říj 2017 08:42

Zvonová šachta - nekonečný seriál. Udělal jsem 2 zkušební polotovary vnitřní části a jednu skoro celou šachtu, abych to stejně zase demontoval a začal znovu. Přes veškerou snahu to lépe nesvedu, ale ani tohle ještě není finální fotka. Odhaduji to na 90% + barevná úprava.

PA290409.jpg
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 28.led 2018 20:43

Sladil jsem barevnost šachty a natřel dráty na hnědo. Musím uznat, že to bylo o nervy, abych to taknějak natřel vše. Zkoušel jsem barevnost stropu u zvonovky, ale nějak se to nedařilo. Ladil jsem to a ladil, až to dopadlo pod psa. Takže za týden bude druhý pokus.

20180128_202645.jpg

20180128_202256.jpg
Uživatelský avatar
(ossack
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 4172
Registrován: 12.zář 2003 15:44
Jméno a příjmení: Honza Nízký
Objekt: R-S 72
Bydliště: Praha
Poděkoval: 63 krát
Bylo poděkováno: 48 krát
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod (ossack » 05.úno 2018 08:01

Ad dráty - nešlo by je nechat prostě zreznout samotný? Nebo to byla pocínovaná či jiná nereznoucí verze?
Nemám teď na mysli, abys je nechal pět let někde na dešti, ale použil některou z "ostařovacích" metod, kterými se hemžila 90tá léta, když tu někteří soudruzi tvořili "originály"?
Uživatelský avatar
Tulda
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.lis 2007 11:28
Jméno a příjmení: Otakar Jirků
Bydliště: HK
Poděkoval: 42 krát
Bylo poděkováno: 65 krát

Příspěvekod Tulda » 05.úno 2018 15:20

To víš, že by to šlo. Jenže celá šachta je ještě přestříkaná barvou, takže bych si nepomohl.

Zpět na „Modely opevnění (novinky, rady, otázky aj.)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host